دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۸۷ - ۰۹:۱۱
۰ نفر

خطرات احتمالی افزودنی‌های خوراکی همواره محل مناقشات سخت و جنجالی بوده است

بیشتر افزودنی‌های خوراکی، مواد بی‌خطر و بدون ضرری هستند. به گزارش بی‌بی سی تمام مواد افزودنی در بریتانیا و اروپا تحت کنترل مبادی قانونی قراردارند و  به وسیله کمیته‌های مستقلی از دانشمندان و مراجع پزشکی و بهداشتی تحت کنترل‌های بسیار شدید و آزمایش‌های سخت قرار گرفته‌اند، اما به هر حال برخی دانشمندان معتقدند که این مواد همواره منشا بیماری‌هایی نظیر بیش فعالی کودکان، آلرژی‌ها، آسم، میگرن و برخی سرطان‌ها هستند.

متخصصان بنیاد مواد غذایی بریتانیا (BNF) اعتقاد دارندکه بیشتر تحقیقات انجام شده، هیچ رابطه‌ای را بین مواد افزودنی و واکنش‌های آلرژیک نشان نداده است، اما احتمال آن را نیز به‌طور کامل رد نمی‌کند.

دکتر سارا شنکر، محقق علوم تغذیه در بنیاد BNF می‌گوید: ارتباطی بین برخی مواد افزودنی مخصوصا مواد رنگی، با بیش فعالی کودکان پیدا نشده است اما شواهد موجود فعلا بسیار قوی نیستند و باید آزمایش‌های بیشتری در این‌باره صورت گیرد.

وی می‌افزاید: به‌طور عمومی نباید هیچ نگرانی‌ای نسبت به مواد افزودنی وجود داشته باشد چرا که آزمایش‌های سختی پیش از افزودن آنها به مواد غذایی صورت می‌گیرد. به گفته وی مردم می‌باید توجه داشته باشند که واکنش ساده یک فرد نسبت به یک ماده غذایی نباید به عموم مواد غذایی دارای مواد افزودنی تعمیم داده شود.

کد خبر 73351

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز